Onroerendezaakbelasting (OZB)

Wat is het?

U betaalt onroerendezaakbelasting (OZB) als u eigenaar bent van een onroerende zaak, bijvoorbeeld een woning of bedrijfspand.

U hoeft geen OZB te betalen als u een woning huurt. U betaalt wel OZB als u een bedrijfspand huurt.

Wat kost het?

Het tarief van de belasting is een percentage van de WOZ waarde. Het percentage bedraagt voor:

a. de gebruikersbelasting 0,2364 %

b. de eigenarenbelasting:

  1. voor onroerende zaken die in hoofdzaak tot woning dienen 0,1252 %
  2. voor onroerende zaken die niet in hoofdzaak tot woning dienen 0,3066 %

Het bedrag van de belasting wordt per belastingaanslag naar beneden afgerond op gehele euro's.

  • Voor belastingaanslagen tot € 5,00 vindt geen invordering plaats.
  • Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde bedragen onroerendezaakbelastingen of andere heffingen aangemerkt als één belastingaanslag.

Hoe werkt het?

De gemeente gaat uit van de situatie van 1 januari van het jaar waarover u belasting betaalt. Dit betekent dat als u op 2 januari de woning verkoopt, u toch de belasting voor het gehele jaar moet betalen. Bij de verkoop verrekent de notaris dit met de koper.

Wat moet ik doen?

U betaalt OZB.

Wilt u bezwaar maken?

Als u het niet eens bent met de OZB, dan kunt u bezwaar maken. Om bezwaar te maken dient u in te loggen met DigiD. Hebt u nog geen DigiD? Vraag dan eerst een DigiD account aan.

Er zijn veel WOZ-bureaus die stellen gratis bezwaar voor u te maken. Lees hoe zij werken en wat u zelf kunt doen als u het niet met uw waarde eens bent.

Extra informatie

U moet ook OZB betalen voor een onroerende zaak die u (nog) laat bouwen. Ook voor woonarken en woonwagens moet u soms OZB betalen. Voor bepaalde onroerende zaken hoeft u geen OZB te betalen, bijvoorbeeld voor kerken.

Hoogte te betalen OZB

De gemeente berekent elk jaar de waarde van woningen en andere onroerende zaken. Dit heet de WOZ-waarde. De gemeente gebruikt deze waarde om te bepalen hoeveel OZB u moet betalen.

U vindt hier meer informatie over op de pagina woz-waarde.

Zelf bezwaar indienen tegen de WOZ-waarde of via een WOZ-bureau?

Nog even en de Combinatieaanslag met daarop de WOZ-waarde wordt bij u bezorgd. Als gemeente vinden we het belangrijk dat u van uw rechten gebruik maakt en wanneer u het niet eens bent met de WOZ-waarde, laat het ons dan zeker weten. Maar is het verstandig om dat door een WOZ-bureau te laten doen of kunt u ook zelf bezwaar indienen?

Gevolgen gestegen WOZ-waarde voor belastingaanslag

Voordat u bezwaar indient is het verstandig om eens te kijken wat de gevolgen van de gestegen WOZ-waarde zijn voor uw belastingaanslag. Om de gestegen WOZ-waarde te compenseren heeft de gemeente de tarieven namelijk verlaagd. Daardoor is de gemiddelde aanslag slechts € 20 op jaarbasis gestegen. Maar dat is inclusief afvalstoffenheffing en rioolheffing.

Kosten bezwaarafhandeling WOZ-bezwaarschriften blijven stijgen

Alle bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde 2023 zijn afgerond en daarom kan er een balans opgemaakt worden van de kosten en baten.

De kosten voor het behandelen van de bezwaarschriften tegen de WOZ-waarde zijn ook in 2023 weer gestegen. Oorzaak is met name het aantal en de hoge behandelingskosten van bezwaarschriften die door WOZ-bureaus zijn ingediend. Zij hebben in totaal 106 bezwaarschriften ingediend en de totale kosten om deze te behandelen bedroegen ruim € 78.000. Het voordeel voor de burger is gering. Slechts 23 van deze bezwaarschriften werden gedeeltelijk toegekend en in totaal werd er maar € 529 aan OZB verminderd.

Oorzaak hoge kosten WOZ-bureaus

Het indienen van bezwaarschriften door deze bureaus is niet gratis voor de gemeente. Als de WOZ-waarde wordt verlaagd, moet de gemeente het bureau een kostenvergoeding betalen van € 748. Daarnaast dienen deze bureaus geautomatiseerd opgestelde bezwaarschriften in met diverse argumenten die eigenlijk niet ter zake doen. Bijvoorbeeld overlast van kerken of scholen of de aanwezigheid van asbest in een nieuwbouwwoning! Het weerleggen van deze argumenten kost de gemeente veel tijd en dus geld.

WOZ-bureaus gaan overigens steeds vaker in beroep. Niet direct met het oog op het verlagen van uw WOZ-waarde, maar om op formele gronden een kostenvergoeding te krijgen. Bijvoorbeeld omdat er een formulier miste bij de stukken of een stuk niet is toegezonden.

Zelf bezwaar indienen makkelijk en veel goedkoper voor gemeente

Wanneer een woningeigenaar zelf bezwaar indient, zijn de kosten voor de gemeente iets meer dan € 200 per bezwaarschrift. Daarnaast wordt liefst 62% van de zelf ingediende bezwaarschriften (gedeeltelijk) toegekend. Dit komt omdat een woningeigenaar zijn eigen woning beter kent en in het contact met de gemeente beter zijn bezwaarpunten aan kan geven.

Bezwaar indienen kan heel makkelijk via een mail naar belastingen@urk.nl of met de QR-code op het aanslagbiljet.

Kosten verwerkt in tarief OZB

De kosten om alle bezwaarschriften te behandelen worden verrekend in het tarief van de OZB. Per saldo moet het tarief dus omhoog om dit te betalen.