Meldpunt problemen met verhuurder
Huurt u een woning in de gemeente Urk of bent u op zoek naar een huurwoning? En heeft u een klacht over een verhuurder of verhuurbemiddelaar? Op deze pagina kunt u een melding doen over ongewenst verhuurgedrag.
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij de woningcorporatie.
Meldpunt voor huurders en woningzoekenden
Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap, bedoeld om woningzoekenden, huurders en buitenlandse werknemers met een werk-huur contract te beschermen. Volgens de nieuwe wet moet elke gemeente een meldpunt hebben.
Voor wie is het meldpunt?
U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder melden als:
- U een particuliere huurwoning zoekt (niet van een woningcorporatie)
- U een woning huurt van een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Een verhuurbemiddelaar brengt huurders in contact met particuliere verhuurders.
- U een buitenlandse werknemer bent met een werk-huurcontract. U werkt en woont dan via een uitzendbureau.
Huurt u van een woningcorporatie? Meld uw klacht dan bij Patrimonium.
Wat kunt u melden?
U kunt ongewenst gedrag melden in de volgende situaties:
- De verhuurder:
- discrimineert u
- bedreigt u of maakt u bang
- vraagt te hoge borg (meer dan 2 maanden kale huur)
- maakt geen schriftelijk huurcontract
- het huurcontract en arbeidscontract zijn niet gescheiden
- geeft u geen goede informatie over:
- uw rechten en plichten bij de huur van de woning (die niet in het huurcontract staan)
- de hoogte van de borg en wanneer u die terugkrijgt als het huurcontract stopt
- informatie hoe u met de verhuurder in contact kunt komen
- contactinformatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten: u moet een compleet overzicht van de kosten krijgen
- De verhuurbemiddelaar:
- vraagt bemiddelingskosten
Na uw melding
U ontvangt een bericht van uw melding. De gemeente beoordeelt uw melding zo snel mogelijk. Het is niet altijd mogelijk u daarover te informeren, bijvoorbeeld bij een anonieme melding.
Blijkt na uw melding dat de verhuur van de woning niet voldoet aan de regels? Dan kan de gemeente de verhuurder verplichten om de woning volgens de regels te verhuren. Of zij geeft de verhuurder een boete.
Als de situatie niet heel dringend is, controleert de gemeente de melding later.
Belangrijke informatie
De Wet goed verhuurderschap geldt voor heel Nederland. U kunt naast een standaard melding uw klacht ook anoniem indienen. Er zijn geen kosten verbonden aan het maken van meldingen.
Hoelang duurt het
Een medewerker van de gemeente bespreekt met u hoe zij de situatie kan aanpakken. Hoelang de aanpak van de melding duurt, hangt af van de situatie. Wanneer wij de gegevens van u hebben zullen wij contact met u houden.
Meldingen controleren
De gemeente kan niet alle meldingen controleren, gebruiken of oplossen. Soms moet zij een dossier maken en dat kost tijd. Goede meldingen zijn daarom erg belangrijk. Meldingen van ernstige situaties en meldingen met goede informatie pakt de gemeente altijd op.
Huurprijzencheck
Via de huurprijscheck kunt u zelf alvast controleren of uw verhuurder te veel huur vraagt. Lees meer op de pagina Hoeveel huur betaal ik maximaal voor mijn woning?(Rijksoverheid.nl)
Woningcorporatie
Als u van een woningcorporatie huurt moet u bij hun uw klacht indienen. Komt u er met de woningcorporatie niet uit, dan kunt u contact opnemen met Patrimonium. Als hulp of oplossingen uitblijven, kunt u terecht bij de Huurcommissie.
Voor een uitgebreide uitleg over de Wet goed verhuurderschap, kunt u deze video bekijken.
Informatie voor verhuurders
De wet geldt voor alle huurcontracten. Dus ook voor huurcontracten die eerder al bestonden.
Er is een overgangsregeling voor een aantal regels in de wet. Zoals de schriftelijke informatie die de verhuurder aan de huurder moet verstrekken. En het scheiden van het huurcontract en het arbeidscontract.
Bekijk voor meer informatie artikel 23 op www.overheid.nl