leden adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit Urk

Heb jij een scherp oog voor omgevingskwaliteit en ben je in staat om snel tot een goed onderbouwd advies te komen? Beschik je over kennis van bijvoorbeeld monumentenzorg, architectuur of duurzaamheid? De gemeente Urk zoekt leden voor de adviescommissie om raad en college te ondersteunen bij vraagstukken rondom de Omgevingswet.

Wij zijn op zoek naar 3 nieuwe leden adviescommissie Ruimtelijke kwaliteit Urk.

Urk vooruit

Gemeente Urk met ruim 22.000 inwoners groeit hard, heeft veel ambities en is volop in ontwikkeling. Met ongeveer 260 collega’s werken we samen in een prettige werkomgeving, waar waarden als verbinden, verantwoording en vertrouwen belangrijk zijn.

De commissie Ruimtelijke kwaliteit Urk is een onafhankelijke commissie die het Urker gemeentebestuur adviseert over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving op het gebied van cultuurhistorie, bouw- en architectuurhistorie, restauratiearchitectuur, landschap, stedenbouw en architectuur. De commissie adviseert hierover in verschillende samenstellingen binnen de verschillende fases van ontwikkelingen. Hierbij is het uitgangspunt dat de gebouwde omgeving als één geheel wordt beschouwd, waarbij de verschillende aspecten integraal worden afgewogen en op een inspirerende wijze de dialoog wordt aangegaan.

Wat ga je doen?

Deze adviescommissie heeft als taak de raad en het college van burgemeester en wethouders te  adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de Omgevingswet. Het doel daarvan is het bereiken en in stand houden van en goede omgevingskwaliteit en alles  wat daarmee verband houdt of bevorderlijk kan zijn. Daaronder wordt in elk geval begrepen het geven van voorlichting over de doelstelling en een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden  van de commissie. De adviescommissie wordt ondersteund door een werknemer van de gemeente Urk in de functie van ambtelijk secretaris.

Samenstelling huidige commissie

De huidige adviescommissie is per 1 september 2021 van start gegaan. In de adviescommissie zijn 5 adviesleden en 2 burgerleden voor een periode van 4 jaar benoemd. Om de plezierige samenwerking en de fijn opgebouwde sfeer voort te kunnen zetten willen wij na afloop van de benoemingstermijn 2 leden voor een maximale termijn van 2 jaar herbenoemen en de adviescommissie uitbreiden met 3 nieuwe leden. Om te voldoen aan de wettelijke vereisten moeten enkele leden deskundig zijn op het gebied van de monumentenzorg. Na het aftreden van de zittende leden gaat de commissie deze deskundigheid namelijk missen. De te benoemen leden kiezen uit hun midden een voorzitter.

Wat verwachten wij van jou?

De voorkeur gaat  uit naar kandidaten die over kennis beschikken van één of meerdere van deze disciplines: monumentenzorg, cultuurhistorie, bouw- en architectuur(historie), restauratiearchitectuur, stedenbouw, architectuur en archeologische monumentenzorg, duurzaamheid, maatschappelijke zorg of landschap.

Je bent in staat om in korte tijd een goed onderbouwde mening te geven. Verder ben je niet persoonlijk of professioneel betrokken bij de te beoordelen plannen en ben je gericht op samenwerken, verbinden en het met de aanvrager zoeken naar passende oplossingen. Door je uitstekende communicatieve vaardigheden kun je, waar nodig, partijen overtuigen. Je bent bekend met de lokale context of hebt de bereidheid om deze bekendheid je zo snel mogelijk te verwerven.

Wat kun je van ons verwachten?

De vergaderingen vinden plaats op maandagmiddag om de twee weken. Voor de vergaderingen wordt een vergaderschema vastgesteld waarin de aanwezigheid bij toerbeurt is geregeld. De vergoeding per vergadering van minimaal 2 uur bedraagt € 220,00 bruto. De vergoeding van de reiskosten voor het bijwonen van een vergadering bedraagt € 0,23 per km.

Wil jij hier op solliciteren?

Stuur dan je cv en motivatiebrief naar sollicitaties@urk.nl. Reageren kan tot 11 april 2025. Graag in je cv vermelden met welke disciplines je ervaring hebt.

Meer informatie nodig?

Paulus van Slooten, secretaris commissie Ruimtelijk kwaliteit Urk, informeert je graag over de inhoudt van deze functie. Je kunt hem bereiken per telefoon 0527-689868 en per e-mail pj.vanslooten@urk.nl.

Een VOG maakt onderdeel uit van de procedure. Al onze vacatures staan voor iedereen open. Gemeente Urk staat voor diversiteit en wil een inclusieve organisatie zijn. We geloven dat diversiteit laat groeien, help jij mee de gemeente Urk groeien en herken jij jezelf in de vacature? We ontmoeten je graag!