Laadpalen
Aanwijzing parkeerplaatsen t.b.v. laadpalen elektrische voertuigen binnen de gemeente Urk
Burgermeester en wethouders van de gemeente Urk hebben besloten diverse locaties aan te wijzen voor het plaatsen van laadpalen. Dit verkeersbesluit voor een locatie treedt pas in werking als de concessiehouder voor laaddiensten een verzoek bij de gemeente indient om op die locatie een laaddienst te starten;
Een dergelijk verzoek wordt alleen in behandeling genomen indien:
- Er een inwoner van Urk of iemand die in Urk werkt een verzoek indient;
- Er binnen 250 meter loopafstand geen laadvoorziening met voldoende restcapaciteit beschikbaar is;
- De aanvrager redelijkerwijs niet in staat is om op eigen terrein een laadvoorziening te realiseren.
Dit verkeersbesluit hanteert een maximale uitvoeringstermijn tot en met 1 mei 2026. Indien na het verstrijken van deze termijn nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie – door het plaatsen van het bord E8c van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen met een onderbord met pijlen die de gereserveerde parkeerplaatsen aanwijzen, vervalt het desbetreffende (deel)besluit voor deze locatie.
Heeft u een elektrische auto maar geen eigen terrein of privé parkeerplaats waar u uw auto kunt opladen en is er ook geen publieke laadpaal bij u in de buurt?
Een laadpaal aanvragen
Voor het aanvragen van een openbare laadpaal zijn een aantal voorwaarden gesteld:
- U woont op Urk of werkt minimaal 18 uur per week op Urk;
- U heeft geen eigen parkeerplaats waar u kunt opladen;
- Er is binnen 250 meter loopafstand geen laadpaal waar u gebruik van kunt maken;
- U bezit (of heeft een aankoop-/leasecontract voor) een volledig elektrische auto of plug-in hybride voertuig (vierwielig);
- U heeft een ontheffing als de locatie waarvoor u de aanvraag indient binnen een blauwe zone is.
Wanneer u aan deze voorwaarden voldoet, kunt u een aanvraag doen voor een openbare laadpaal. Er zijn geen kosten verbonden aan het aanvragen en de plaatsing van de laadpaal.
Let op: De aanvraag tot de realisatie van de laadpaal duurt 6 tot 12 maanden.
Het verloop van de aanvraag
De procedure van de aanvraag verloopt als volgt:
- De gemeente Urk krijgt een aanvraag binnen voor een laadpaal in de openbare ruimte.
- Aan de hand van de ‘plankaart laadlocaties’ wordt de gewenste locatie bepaald.
- De aanvraag wordt vervolgens ingediend bij de netbeheerder.
- De gemeente Urk neemt een besluit over de vergunning voor het plaatsen van de laadpaal.
- De exploitant wordt geïnformeerd.
- De exploitant stemt met onderaannemers af wanneer deze geplaatst wordt.
Een laadpunt op eigen terrein
Wilt u een laadpunt op een oprit of parkeerplaats op eigen terrein bij uw woning of bedrijf? Dan hoeft u dit niet te melden of aan te vragen bij de gemeente. U kunt een laadpaal laten plaatsen op uw eigen terrein of op het terrein van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Dit regelt u zelf bij een van de leveranciers van laadpalen.
Wilt u namens een VvE een laadpaal aanvragen? Kijk dan op:
Laadpas
Een laadpas heb je nodig om bij laadpalen je elektrische auto te kunnen laden. Meer informatie hierover kun je vinden op:
Laadtarieven
De kosten voor elektrisch laden zijn gekoppeld aan de elektriciteitsprijs. Op dit moment zijn er meerdere aanbieders van laadpalen. Daarmee worden afspraken gemaakt over de maximale laadprijs. Elk kwartaal kan de laadprijs veranderen. De actuele laadprijzen kunt u hier vinden.
Kapotte laadpaal melden
Een kapotte laadpaal melden? Neem contact op met de aanbieder van de laadpaal. De storingsdienst zal waarschijnlijk vragen om het laadpaalnummer. Het laadpaalnummer staat ook vermeld op de sticker van de laadpaal.
Contact
Wij houden u op de hoogte via onze website en e-mail over uw aanvraag. Mocht u dringende vragen/opmerkingen hebben, kunt u contact opnemen met de eenheid Ruimte & Beheer via 0527-689868 of stuur een e-mail naar gemeente@urk.nl o.v.v. laadpalen.