burgerleden adviescommissie Ruimtelijk kwaliteit Urk
Heb jij een hart voor Urk en wil je bijdragen aan de kwaliteit van onze leefomgeving? De adviescommissie Omgevingskwaliteit zoekt betrokken burgerleden die de belangen van de inwoners vertegenwoordigen binnen de kaders van de Omgevingswet.
Wij zijn op zoek naar 2 nieuwe burgerleden adviescommissie Ruimtelijk kwaliteit Urk

Urk vooruit
Gemeente Urk met ruim 22.000 inwoners groeit hard, heeft veel ambities en is volop in ontwikkeling. Met ongeveer 260 collega’s werken we samen in een prettige werkomgeving, waar waarden als verbinden, verantwoording en vertrouwen belangrijk zijn.
De commissie Ruimtelijke kwaliteit Urk is een onafhankelijke commissie die het Urker gemeentebestuur adviseert over de kwaliteit van de fysieke leefomgeving op het gebied van bouwen en wonen, landschap en stedenbouw, monumentenzorg en cultuur(historie). De commissie adviseert hierover in verschillende samenstellingen binnen de verschillende fases van ontwikkelingen. Hierbij is het uitgangspunt dat de gebouwde omgeving als één geheel wordt beschouwd: integraal, inspirerend en in dialoog. Ook de belangen van de burger weegt mee in het advies.
Wat doet de commissie?
Deze adviescommissie heeft als taak de raad en het college van burgemeester en wethouders te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de Omgevingswet. Het doel daarvan is het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en alles wat daarmee verband houdt of bevorderlijk kan zijn. Daaronder wordt in elk geval begrepen het geven van voorlichting over de doelstelling van een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden van de commissie. De adviescommissie wordt ondersteund door een werknemer van de gemeente Urk in de functie van ambtelijk secretaris.
Wat verwachten wij van jou?
Als burgerlid verwachten wij van jou dat je opkomt voor de algemene belangen van de inwoners van Urk binnen de vastgestelde kaders. Je bent:
- Woonachtig op Urk of sterk verbonden met Urk
- Bekend met de lokale context
- Praktisch ingesteld
- Bekend met Urker gewoontes, gebruiken en cultuur
- In staat om (bouw)plannen te beoordelen op functionaliteit
- In staat om beleidsdocumenten te lezen en kunt deze vertalen naar wat dit betekent voor de gebruiker
- In staat om een goed onderbouwde mening te geven.
Verder ben je niet persoonlijk of professioneel betrokken bij de te beoordelen plannen en ben je gericht op samenwerken, verbinden en het met de aanvrager zoeken naar passende oplossingen.
Wat kun je van ons verwachten?
De vergaderingen vinden plaats op maandag middag om de twee weken. Voor de vergaderingen wordt een vergaderschema vastgesteld waarin je aanwezigheid bij toerbeurt is geregeld. JE wordt benoemd voor een termijn van minimaal 2 jaar.
- De vergoeding per vergadering van minimaal 2 uur bedraagt €135,00 bruto.
Wil je hier op solliciteren?
Stuur dan je cv en motivatiebrief naar sollicitaties@urk.nk Reageren kan tot 11 april 2025.
Meer informatie nodig?
Paulus van Slooten, secretaris commissie Ruimtelijk kwaliteit Urk, informeert je graag over de inhoud van deze functie. Je kunt hem bereiken per telefoon 0527-689868 en per e-mail pj.vanslooten@urk.nl .
Een VOG maakt onderdeel uit van de procedure. Al onze vacatures staan voor iedereen open. Gemeente Urk staat voor diversiteit en wil een inclusieve organisatie zijn. We geloven dat diversiteit laat groeien, help jij mee de gemeente Urk groeien en herken jij jezelf in de vacature? We ontmoeten je graag!