Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

Wij zijn op zoek naar een Buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand.

Een huwelijk of geregistreerd partnerschap is een speciale gebeurtenis, één van de belangrijkste momenten in iemands leven. Aan een dergelijke verbintenis moet veel zorg en aandacht worden besteed. In de gemeente Urk worden per jaar ongeveer 140 huwelijken voltrokken en enkele partnerschappen geregistreerd door de Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke Stand (BABS). In plaats van een ceremonie in de raadszaal van het gemeentehuis, kan de ceremonie ook plaatsvinden in het museum “Het Oude Raadhuis”, “De Koningshof” of op het passagierschip “De Zuiderzee”. 

Vind je het een eer om een belangrijke bijdrage te leveren aan de mooiste dag uit het leven van twee mensen die voor elkaar kiezen? Heb je een gezonde dosis mensenkennis, ga je graag in gesprek om mensen beter te leren kennen en kun je jezelf inleven in hun belevingswereld? En denk je de kwaliteiten te bezitten om huwelijken te voltrekken? Heb je al deze vragen met ‘ja’ beantwoord? 

Dan hebben wij een mooie vacature voor jou! Door de pensionering van een tweetal ‘babsen’ zijn we namelijk op zoek naar twee nieuwe.

Wat ga je doen?

Als Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voltrek je huwelijken en registreer je partnerschappen. Deze kunnen plaats vinden op alle werkdagen en zaterdag tussen 09.00 uur en 17.30 uur. De voorbereidende werkzaamheden bestaan uit een kennismakingsgesprek met het toekomstige paar en het zelfstandig opstellen van de toespraak. Bij de huwelijksvoltrekking of de partnerschapsregistratie spreek je het paar toe, onderteken je de officiële akte en bewaak je de wettelijke voorschriften. Je bent degene die verantwoordelijk is voor een goede gang van zaken tijdens de ceremonie. Wij hechten veel waarde aan betrokkenheid en binding bij de huwelijksvoltrekkingen binnen onze gemeente.

Wat bieden wij?

Per huwelijksvoltrekking of partnerschapssluiting wordt een bruto vergoeding van € 108,84 uitbetaald. Plus 8% vakantietoeslag, 8,6% compensatieverlof en 7,55% eindejaarsuitkering.

Wie ben je en wat heb je in huis?

Je hebt een goede algemene ontwikkeling. Je beschikt over een expliciete, klantgerichte instelling en dat straal je ook uit. Je beschikt over een “flexibele geest” en daardoor vindt je makkelijk aansluiting bij de belevingswereld van de aanstaande paren. Natuurlijk beschik je over uitstekende aantoonbare communicatieve vaardigheden. Spreken in het openbaar is voor jou geen probleem. Creatief zijn en kunnen improviseren wanneer er bijvoorbeeld onverwachte situaties ontstaan tijdens de huwelijksceremonie passen bij jou. Engels en Duits beheers je redelijk zowel mondeling als schriftelijk. Om kennis te maken met het paar ben je bereid hen thuis te bezoeken. Je hebt gevoel voor stijl en bent representatief. Je bent bereid om per jaar minimaal zes huwelijken of geregistreerde partnerschappen te voltrekken c.q. te sluiten.

Wij willen graag kennis met jou maken!

Stuur je cv en motivatiebrief naar sollicitaties@urk.nl. Reageren kan tot en met 3 november 2024 en de gesprekken staan gepland op dinsdag 12 november 2024.

Wil je meer informatie?

Medewerkers die in dienst komen van de gemeente Urk overleggen een verklaring omtrent het gedrag en worden beëdigd.

Jan Bos, manager Sociaal Domein, en Simone Weijland, medewerker burgerzaken, willen graag inlichtingen over deze functie verstrekken. Voor procedurele vragen kun je contact opnemen met Arnoud Gijsen, HR-adviseur. Je kan hen bereiken via telefoonnummer 0527-689868.